Vientos de cambio: melancolía y modernidad en la obra de Jonathan Swift Winds of Change: Melancholy and Modernity in the Works of Jonathan Swift
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Resumen
A comienzos del siglo XVIII era un lugar común plantear que el spleen o melancolía hipocondríaca era el “Mal Inglés”, como lo denominaría George Cheyne en 1733. Esto da cuenta de la relevancia que la melancolía tenía en la cultura inglesa contemporánea. Este artículo argumenta que en la Inglaterra temprano moderna la melancolía era un objeto polémico, es decir, un objeto discursivo que era al mismo tiempo escenario de disputas y arma retórica. Para sostener esta hipótesis, se analiza el uso que Jonathan Swift hizo de tal objeto en su crítica de la modernidad. Enfocándose en Gulliver’s Travels (1726), el texto muestra la significación política de la melancolía. Esto derivaba en parte de una tradición de crítica del entusiasmo, que fue resignificada en la obra de Swift, en el marco de una crítica de la moderna sociedad inglesa, sus modas, sus espacios de sociabilidad y su corrupción moral.
Abstract
In the early 18th century, it was commonplace to portray the spleen or hypochondriacal melancholy as the “English Malady”, as it would be called by George Cheyne in 1733. This is a testimony of the significance melancholy had in contemporary English culture. This article argues that in Early Modern England melancholy was a polemical object, that is, an object of discourse which was at the same time a field of debate and a rhetorical instrument. In order to support this hypothesis, it analyses Jonathan Swift’s employment of such an object in his critique of modernity. Focusing on Gulliver’s Travels (1726), the paper shows the political significance of melancholy. This derived in part from a tradition of invective against enthusiasm, which was given a new meaning in Swift’s work, within an indictment on the modern English society, its fashions, spaces of sociability, and moral corruption.
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